piątek, 11 lipca 2014

Chleb jaglany na zakwasie z kartofla.

A oto przepis na chleb z wykorzystaniem zakwasu na surowym ziemniaku.  Chleb jest wilgotny, aromatyczny i lekko słodki ( to zasługa miodu, ale nie jest on obowiązkowy, jeśli ktoś nie lubi lub nie chce go użyć). Mój chleb rósł z zegarkiem w ręku 12 godzin. Nie przybrał wiele, ale uważam, że ten czas był mu potrzebny ;).
Oto przepis:
- 5 czubatych łyżek ugotowanej kaszy jaglanej,
- 300 g zakwasu (tyle otrzymałam z przepisu na zakwas na kartowlu i użyłam właściwie cały),
- 200 g mąki gryczanej,
- 100 g mąki ryżowej,
- 2 łyżki łusek babki płesznik,
- 4 łyżki oleju rzepakowego,
- 2 łyżeczki miodu,
- pół łyżki soli,
- ok 100 g ciepłej wody
- ulubione przyprawy (u mnie kminek tym razem)

Jak to zrobić? - Do miski wlać miód, zakwas i wymieszć. Ugotowaną jeszcze ciepłą kaszę zmiksować z kminkiem, babką i olejem. Zmiksowaną kaszę, wymieszać z mąką z solą aż powstaną "kluski". Taką mieszaninę przełożyć do miski z zakwasem dodać ciepłej wody, tyle, żeby powstało niezbyt gęste ciasto. Foremki wysmarować olejem i wysypać mąką lub siemieniem lnianym, przełożyć do nich ciasto. Wierzch ciasta dobrze zmoczyć i wyrównać. Odstawić w ciepłe miejsce na 12 godzin (u mnie zamknięty piekarnik).
Chleb piec najpierw w 230 stopniach przez 20 minut, następne 20 min piec w temperaturze 200 stopni. Kroić po wystygnięciu bochenka.





Brak komentarzy: